De juiste ondersteuning voor ieder kind Passend onderwijs betekent dat elk kind onderwijs krijgt dat het beste bij zijn of haar talenten en beperkingen past. Dit geldt ook voor kinderen met een stoornis, ernstige ziekte of handicap. Zij kunnen extra hulp krijgen op een reguliere school of op een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Om te garanderen dat alle leerlingen onderwijs krijgen heeft de school zorgplicht. Scholen en schoolbesturen worden verplicht te zorgen voor een passende onderwijsplek en passend onderwijs voor elke leerling. Bij leerlingen met ernstige gedragsproblemen, een ontwikkelingsachterstand of –belemmering onderzoekt de school of de benodigde zorg geboden kan worden. Als de school niet de benodigde zorg kan bieden, zal de school samen met de ouders op zoek gaan naar een passende onderwijsplaats. De wijze waarop de school de ondersteuning biedt vindt u in het ondersteuningsprofiel van de school. Wanneer kan de school extra ondersteuning wel en niet bieden? De school staat welwillend tegenover de integratie van leerlingen met een (leer)beperking. De Henricusschool heeft als uitgangspunt dat leerlingen onderwijs volgen, waarbij de school de zorg die de leerling nodig heeft kan waarborgen. De school heeft een aantal grenzen aan de zorg vastgesteld. Bij het beantwoorden van de vraag of de school de zorg wel of niet kan bieden, spelen de volgende factoren een belangrijke rol:
Daarnaast zal de school de volgende vragen onderzoeken:
Bij dit proces wordt de volgende procedure gevolgd:
De totale procedure neemt maximaal 3 maanden in beslag. Als de school de vereiste zorg niet kan bieden, heeft de school de plicht de ouders te helpen bij het vinden van een passende onderwijsplek. Wat is een onderwijsarrangement? Een onderwijsarrangement is een specifieke aanpak voor de individuele onderwijsbehoeften van een leerling met extra ondersteuningsbehoeften. Dit kan voortkomen uit een ondersteuningsvraag ten gevolge van een beperking, ziekte, gedragsstoornis en/of psychisch probleem. In eerste instantie wordt deze ondersteuningsvraag besproken binnen het ondersteuningsteam en kan er tot een intern arrangement worden besloten. Hierdoor komen er extra middelen vrij om een leerling op specifieke gebieden te ondersteunen. Mocht dit niet toereikend blijken te zijn, kan er een aanvraag worden gedaan voor een extern onderwijsarrangement. Deze aanvraag wordt gedaan bij het Samenwerkingsverband. Als een extern onderwijsarrangement wordt toegekend krijgt de school extra budget om het onderwijsarrangement uit te voeren. Als een leerling besproken wordt in het ondersteuningsteam, maakt de leerkracht in samenspraak met ouders een groeidocument. In dit groeidocument staat omschreven welke zorgen er zijn rondom de leerling en op welke wijze de school dit tot dan toe heeft aangepakt. De intern begeleider van de school coördineert dit proces. Wat is het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland? De Henricusschool is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland. De scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs maken ook deel uit van dit Samenwerkingsverband. Ouders zullen weinig te maken krijgen met het Samenwerkingsverband tenzij er specifieke zorgvragen zijn vanuit school en ouders. Als deze vragen worden voorgelegd aan het Samenwerkingsverband worden ouders altijd meegenomen in het traject. Binnen het Samenwerkingsverband is de Henricusschool onderdeel van de scholengroep Wieringen. Meer informatie over het Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland vindt u via https://www.swvkopvannoordholland.nl/primair-onderwijs/over-ons/algemeen/ Download hier het ouderrapport van het school ondersteuningsprofiel: |
Agenda |
ContactElft 53 1777 AC Hippolytushoef T 0227 – 239000
Volg ons ook op | Locatie
Aangesloten bijWij werken samen met | Snel naar:Groepen
Nieuwsbrief aanmelden
| Henricusschool De school
Onderwijs Participatie Protocollen
Zoek in de site |